Olaszországból érkezik az időnként veszélyes hulladék, miközben a cementgyárak közelében lakók szenvednek.
írja a Transindex.ro

Egy nemrég megjelent dokumentumfilm környezetvédelmi problémákat tárt fel Romániában a cementgyártás körül. Az Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) részeként a Rise Project riporterei által készített filmből kiderül, hogy a szemét elégetésével működő cementgyárak súlyosan szennyezik a környezetet, ráadásul magával az elégetett szeméttel is rengeteg gond van. A szálak pedig egészen messzire vezetnek. Az elmúlt évtizedekben a cementgyárak szén és más fosszilis tüzelőanyagok helyett háztartási szeméttel és ipari hulladékkal kezdtek fűteni, mert úgy gondolták, hogy ez környezetkímélőbb megoldás. Hiszen így egyrészt kevesebb üvegházhatású gázt bocsátanak ki, másrészt kevesebb szeméttelepre van szükség. Ám a helyzet, amint a filmből kiderül, korántsem ilyen rózsás.

Hogyan kerül Romániába az a sok szemét, amit a gyárak elégetnek?

Az országban a ‘90-es évek óta tiltott más országok szemetét tárolni, ám, mint mindenben, ebben is vannak kivételek. A jogi kiskaput pont a cementgyárak fűtőanyag-igénye jelenti. A filmben megszólaló Tiberiu Niță ügyész szerint az országban 1 millió tonna hulladék elégetésére van kapacitás. Csak annyi a gond, hogy senki nem ellenőrzi, hogy milyen szemetet égetnek el.

Szinte az egyetlen ellenőrzési lehetőség a határokon adódik. Itt a környezetvédelmi őrség illetékesei átvizsgálják a beérkező szállítmányokat, de kapacitásukat bőven meghaladja az ide érkező szemét mennyisége. Sőt, egyéb tényezők is nehezítik a munkájukat. Răzvan Huber környezetvédelmi őr szerint a szemetet gyakran másként címkézik (pl. tanszerként) vagy a szépen csomagolt szemétszállítmány közepébe rejtik a nem kívánt hulladékot. Huber szerint egyik alkalommal az is előfordult, hogy egy olasz szállítmányban veszélyes egészségügyi hulladékot találtak elrejtve. Csakhogy lássuk a probléma mértékét, a szállítmány egy nagyobb szerződésnek volt része, amely összesen 12 ezer tonna szemét leszállításáról szólt.

A teljes cikk itt olvasható