Példaértékű a királyegyházai cementgyár vasúti kiszolgálása


London, Bükkösd–Királyegyháza; 2013. november – Jelentős nemzetközi szakmai elismerésben részesült a Királyegyházai LA FARGE Cementmű és a Bükkösdi Kőbánya vasúti beruházása, valamint az őket a MÁV közreműködésével kiszolgáló vasúti tevékenység. A néhány éve elkészült létesítmények Az év legjobb árufuvarozási depója díjat kapták az Európai Vasúti Kongresszuson, Londonban.

A 2013. évi Európai Vasúti Kongresszuson a kontinens vasúti ágazatban elért kiváló teljesítményeit ismerték el, jó példaként állítva őket a széles szakmai közönségnek. Magas szintű nemzetközi zsűri – melyet az Európai Parlament belga, észt, francia, német, olasz, spanyol és brit képviselői alkottak – döntött a díjazottakról.

A királyegyházai–bükkösdi logisztikai beruházás és tevékenység kapcsán odaítélt Az év legjobb árufuvarozási depója díjat a MÁV Zrt. részéről Vólentné Sárvári Piroska üzemeltetési főigazgató vette át Dominique Riquet francia Európa Parlamenti képviselőtől a novemberben, Londonban rendezett Európai Vasúti Kongresszuson. A díjátadó gálán az európai vasutak és a legnagyobb vasútipari beszállító cégek vezetői, az EU-s szakmai bizottságok tisztségviselői és döntéshozói is részt vettek.A jelentős elismerést kapott magyarországi beruházás kiszolgálása szorosan kapcsolódik a magyar nemzeti vasúttársasághoz.

Vólentné Sárvári Piroska hangsúlyozta: „Nagy presztízsértékkel bír a rangos nemzetközi elismerés, s meggyőződésem, hogy az elkötelezett munkavégzés mellett az ilyen jellegű visszacsatolások is hozzájárulnak a magyarországi eredmények, törekvések európai szintű elismeréséhez.”

 

További információk a díjról:www.europeanrailcongress.com/news/winners-announced-for-the-2013-european-rail-congress-awards

Az elnyert díj mellett a MÁV Zrt. Széchenyi-hegyi Gyermekvasút mozdonyfelújítási programja két kategóriában is nevezést kapott. Az egyik Az év vasúti személyszállítási üzemeltetője keskeny nyomtávú vasúton, a másik A fenntartható környezetvédelem területén nyújtott kiváló teljesítmény. A mozdonyfelújítási programmal jelentősen csökkent a káros anyag kibocsájtás, teljesítve a legszigorúbb környezetvédelmi előírásokat is. Továbbá az átépített kipufogórendszer és a megnövelt zajszigetelés révén jelentősen mérséklődött a környezeti zajterhelés. A nevezéssel a Gyermekvasút projektje nemzetközi figyelmet kapott, pozitív visszajelzésekkel.

HÁTTÉRINFORMÁCIÓ a cementgyár–kőbánya vasúti kiszolgálásáról

A királyegyházai cementmű és a bükkösdi kőbánya kiszolgálása szükségessé tette mind a kőbányában, mind a cementgyárban egy-egy rakodó pályaudvar kialakítását, saját irányítású belső vasútüzemmel. Az ipari létesítmények és a vasúti rakodó pályaudvarok 2010. évre készültek el, az első próbaszállítás 2010-ban történt, 2011-től pedig a termelési ciklusok alatt rendszeres a vasúti szállítás a kőbánya és a cementgyár között.

Bükkösd-Kőbánya rakodópályaudvar három vágánnyal rendelkező fejállomás, belső vasúti forgalmát a LA FARGE irányítja. Az állomás két vonatfogadó fővágánnyal valamint egy rakodóvágánnyal rendelkezik, ahol a cementgyártás alapanyagát jelentő premix betöltése történik önürítős vasúti kocsikba. A rakodópályaudvart 1 km hosszú vasúti pálya köti össze a MÁV 40 sz. fővonalával. Bükkösd-Kőbánya kiágazástól Bükkösd és Szentlőrinc állomásokon át e vonal 12 km-es szakaszán történik a szállítás. Szentlőrinc állomástól a MÁV 61 sz. mellékvonalának 2,4 km hosszú szakasza vezet a LA FARGE Cementmű kiágazásig. A 40 sz. és a 61 sz. közforgalmú vonalon a MÁV Zrt. biztosítja a pályainfrastruktúrát és irányítja a vasúti közlekedést. A LA FARGE Cementmű kiágazást követően kezdődik Királyegyháza-Cementmű állomás vágányhálózata, melynek belső vasúti forgalmát a LA FARGE irányítja.Itt mindkét vágánycsoport rendelkezik vonatfogadó fővágánnyal valamint rakodó berendezéssel.

 

A cementgyárba a premix alapanyag beszállítása – magánvasúti társaság által – 20 kocsis egységekből álló fordavonatokkal történik, egy kocsi 50 tonna premixet szállít, így a vonatok egyenként 1000 tonna árut szállítanak. Termelési ciklusok alatt 2 darab 20 kocsis fordaszerelvény közlekedtetésével 5 vonatpár közlekedik a kőbánya és a cementgyár között, egy mozdonnyal. Mialatt az egyik szerelvény a kőbányában berakás alatt áll, a másik szerelvény a gyár felé közlekedik, majd kirakás után vissza a kőbányába. Ha a termelési igények szükségessé teszik, a beszállítás 3 db 20 kocsis szerelvényre bővíthető. 1000 tonna áru közúti szállításához 40 db nagy teljesítményű kamion szükséges. Figyelembe véve a fordavonatok 1000 tonnás szállítási teljesítményét, a 2 db szerelvénnyel 80 db kamion munkája helyettesíthető, ezzel jelentős forgalmi, környezeti terheléstől megóvva a közúti közlekedést.

A vonatok fennakadásmentes közlekedésében nélkülözhetetlen szerepe van a MÁV Zrt. pályavasúti-forgalmi személyzetének, a továbbítás jelentős része nyílt hozzáférésű vasúti pályán történik.

Forrás:(mav.hu)