A szállítási minisztérium ma bemutatta az októberben közvitára bocsátott közúthálózat-fejlesztési terv (Masterplan) aktualizált változatát, amelyben már az előző verzióval ellentétben nem 656 kilométer, hanem mintegy 1 300 kilóméternyi új autópálya építését vállalja Románia 2030-ig.

Az aktualizált fejlesztési tervben több olyan szakasz is autópályaként van feltüntetve, amelyek az októberben bemutatott, nagyon sokat bírált verzióban még gyorsforgalmi útként szerepeltek. Eszerint autópálya épül Marosvásárhely és Iași között, és megépítésre kerül a Nagyszeben-Pitești és a Bacău-Pașcani autópálya is.

A módosított Masterplan szerint az 1 300 kilométer új autópálya mellett 2030-ig további 1 877 kilométer gyorsforgalmi út, 3 147 kilométer regionális útszakasz és 67 terelőút kerül megépítésre. A szállítási minisztérium szerint a Masterplanban szereplő közúti infrastrukturális fejlesztések költségei elérik a 26,48 milliárd eurót, ennek felét az autópálya építések teszik ki.

A vasúthálózat fejlesztését illetően a tervek szerint 3 219 kilométernyi vasúthálózat és 1 131 kilométer ipari vasútvonal felújítását tervezik 2030-ig uniós forrásokból, emellett 2030-ig több mint ezer kilométer gyorsforgalmi vasút létesítése is szerepel a Masterplanban.

Ioan Rus szállítási miniszter októberben mutatta be a szenátus és a képviselőház szállítási bizottságának Románia közúthálózat-fejlesztési tervét, az akkor közvitára bocsátott dokumentumban 656 kilométer autópálya és 2 226 kilométer gyorsforgalmi út szerepelt.

Az Általános Közúthálózat-fejlesztési Tervben a kormány által vállalt beruházásokat az Európai Bizottságnak kell jóváhagynia ahhoz, hogy az operatív programon belül az erre a célra elkülönített összegek lehívhatóak legyenek. A kohéziós alapokból finanszírozott infrastrukturális beruházások esetében 85%-ban vissza nem térítendő támogatást nyújt az Európai Unió, a román kormánynak a beruházásoknak csupán a 15%-át kell állnia.

Forrás: (mediafax, hírszerk.)